Julgodis

Idag har jag gjort julgodis! Det är så mysigt när jag står där i köket och föreställer mig att jag är världsmästare på att göra julgodis. Det blir så himla mycket roligare då!

Jag började med: 

Ingerfärskola

100 gram smör

2 dl socker

4 msk vetemjöl

1 dl sirap

2 msk färsk riven ingefära

Penslar ett bakplåtspapper med lite olja och lägg det på en plåt. Blanda alla ingredienser utom ingefära i en kastrull och värm under omrörning. När den börjat bubbla ska den koka i fem minuter. När kolan börjar bli färdig är det dags att riva ner ingefära. Rör om ordentligt och häll sedan upp smeten på plåten. Låt svalna en stund och klipper därefter kolan i lagom stora bitar.

(receptet har jag hittat på UnderbaraClaras blogg)




Du kan även använda malen ingefära, men då räcker 1 msk.


När smeten har vart i kylen och stelnat till kan du antingen
bryta eller klippa kolan i bitar.


Vit choklad med lime

2 dl vispgrädde

3 dl socker

100 g smör

200 g vit blockchoklad

1-2 lime efter smak


Blanda och koka upp smör, socker och grädde i en kastrull. Låt det koka i ca 5 minuter och rör om väldigt ofta. Bryt chokladen i mindre bitar. Ta av kastrullen från plattan och häll i den vita chokladen och rör om tills den har smält. Riv ner skal från den tvättade limen och pressa i limejuice efter smak. Juicen ger en liten starkare smak så var lite försiktig med mängden juice om man inte vill ha en så stark smak. Häll upp en en bakplåtsförsedd form på ca 20*20 cm. Ställ in den i kylskåpet över natten innan den skärs i lagom stora bitar. Förvara kallt.


Riv inte av alldeles för mycket av skalet på limen för då kan det istället bli beskt.


Jag tog 2 tsk limejuice, tror att det blir ganska lagom!


Nu är det bara att vänta och se hur det blir! :)



LYCKA TILL!

/Linda

  

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0