Tvärtomspråket

Hur mår du? "Jo tack, det är bara bra!"

Behöver du någon hjälp? "Nejnej! Jag klarar mig bra själv!"

Försvarsmekanismer, kan det vara det?
För hur ofta säger vi inte precis så här?
Hur jag mår, jag kanske mår skitdåligt. Kanske att det känns
som att jag befinner mig på botten just nu. Och ändå så svarar
vi att allt är bra. Men för att ingen ska komma nära mig så håller jag
hellre tyst om det.

Om jag behöver någon hjälp...kanske har jag inte vart i mer
behov än vad jag är just i det tillfället som personen faktiskt erbjöd
sig att hjälpa dig. Varför har vi då så svårt att ta emot hjälp.
Okej då att be om hjälp, för det kan ju vara svårt. 
Sen är det inget fel på att be om hjälp för den delen heller.
Snarare borde vi göra det mer än vad vi gör.
Men att inte ta emot hjälp när man erbjuds det, hur konstigt är det inte egentligen?

Jag vet såklart verkligen inte varför vi gör så. Men antingen så är det lite av våran kulltur
eller kanske är det någon typ av försvarsmekanism!?

Vi kanske borde bli bättre på att ta emot hjälp och våga visa oss lite svaga.
Jag tror att alla skulle kunna komma närmre varandra om vi vågar "blotta" oss lite mer!

Så kanske ska vi sluta prata tvärtomspråket och säga sanningen istället!


Kanske är det ofta så här vi känner
i själen men utåt visar vi raka motsatsen- vi använder tvärtomspråket 



"Ensam är stark"


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0